|
مگر بد است یک هنرمند درآمد خوبی داشته باشد؟
موسیقی ما -
فرزاد فرزین میگوید که این روزها حجم زیادی از موسیقی پاپ به گوش مخاطب
ایرانی میرسد و برای همین ترانه و آهنگ خیلی باید قوی باشد تا در ذهن
شنونده ماندگار شود. «راز پنهان» با کارگردانی فلورا سام که این شبها از
شبکه یک سیما پخش میشود، نخستین تجربه فرزاد فرزین در خواندن ترانه تیتراژ
یک سریال تلویزیونی است.
فرزاد فرزین که کار حرفهای موسیقی را از سال ۱۳۷۷ شروع کرده است، اگر چه خواندن آهنگ تیتراژ برنامههای تلویزیونی چون «شب بخیر تهران» (۱۳۸۲)، «کوله پشتی» (۱۳۸۶)، «صبح آمد» (۱۳۸۷) و «با ما اینجا» (۱۳۸۹) را در کارنامه هنری خود دارد، اما «راز پنهان» نخستین سریال داستانی به شمار میآید که او تیتراژ پایانی آن را خوانده است.
به بهانه خواندن آهنگ تیتراژ پایانی سریال «راز پنهان»، به سراغ فرزاد فرزین رفتیم و با او گفتگوی کوتاهی انجام دادیم. ترانه این قطعه را که به نام «ماه من» معروف شده، عبدالجبار کاکائی سروده، ملودیاش را امید کرامتی ساخته و ایرج همدمی آن را تنظیم کرده است.
فرزاد فرزین که کار حرفهای موسیقی را از سال ۱۳۷۷ شروع کرده است، اگر چه خواندن آهنگ تیتراژ برنامههای تلویزیونی چون «شب بخیر تهران» (۱۳۸۲)، «کوله پشتی» (۱۳۸۶)، «صبح آمد» (۱۳۸۷) و «با ما اینجا» (۱۳۸۹) را در کارنامه هنری خود دارد، اما «راز پنهان» نخستین سریال داستانی به شمار میآید که او تیتراژ پایانی آن را خوانده است.
به بهانه خواندن آهنگ تیتراژ پایانی سریال «راز پنهان»، به سراغ فرزاد فرزین رفتیم و با او گفتگوی کوتاهی انجام دادیم. ترانه این قطعه را که به نام «ماه من» معروف شده، عبدالجبار کاکائی سروده، ملودیاش را امید کرامتی ساخته و ایرج همدمی آن را تنظیم کرده است.
- بعد از سالها حضور در عرصه حرفهای موسیقی، برای نخستین بار تیتراژ یک سریال تلویزیونی را خواندهاید. چنین کارهایی چه جایگاهی در کارنامه یک خواننده دارد؟
- اما آنها همه مربوط به برنامههای تلویزیونی بودهاند. این بار شما ترانه تیتراژ پایانی «راز پنهان» را خواندهاید که یک سریال داستانی است. چه چیزی شما را به سمت این کار کشاند؟
- بر این پر مخاطب بودن خیلی تاکید میکنید. با توجه به اینکه آلبومهایتان خوب میفروشند و کنسرتهایتان پر تماشاگر هستند، چه نیازی به یک سریال تلویزیونی دارید تا صدایتان را به گوش مردم برسانید؟
- منظورتان از دیده شدن چیست؟
- پس برای همین است که هر ازگاه دست به تولید نماهنگ میزنید؟
- چرا؟
- تا ۱۰ سال پیش ترانه تیتراژ بسیاری از سریالهای تلویزیونی خیلی زود گل میکردند و ورد زبان مردم میشدند. چندی است که این اتفاق دیگر نمیافتد. دلیلش را چه میدانید؟
- اینکه میگویید، درست است. اما پرسش من این بود که چرا ترانه برنامهها و سریالهای تلویزیونی، دیگر مثل گذشته ماندگار نمیشوند؟ چرا موجی که به ویژه با سریال «روزگار جوانی» در سال ۱۳۷۷ شروع شد، بعد از مدتی فروکش کرد؟
- یعنی کیفیت سریالهای تلویزیونی کاهش یافته است؟
- امسال را با انتشار یک آلبوم موسیقی تازه شروع کردید که خوب فروخت و کنسرتهای موفقی را هم روی صحنه بردید. برای همین اجازه دهید از بحث کارهای تلویزیونی خارج شویم و به دیگر فعالیتهای شما بپردازیم. چهارمین آلبوم شما با نام «شلیک» با تبلیغات مناسب از جمله یک تیزر تصویری جذاب به بازار آمد و ظرف یک هفته تمام شد و کار به انتشار مجدد آن کشید. میخواستم بپرسم در نهایت چه تعداد از این آلبوم فروخته شد؟
- مگر دیگر آمارهای منتشر شده در ارتباط با فروش آلبومهای موسیقی غیر واقعی است؟
- چه چیزی باعث شده تا مخاطبان آلبومهای موسیقی پاپ کاهش یابد؟
- دلیلش چیست که این قدر نفروخته است؟
- پس بازار آلبومهای موسیقی برای هنرمندان چندان گرم و پر سود نیست.
- اما در همین شرایط بازار کنسرتها و اجراهای زنده خیلی داغ است. چرا؟
- جالب است به کسب درآمد خوب هم اشاره میکنید.
- پس رونق یافتن کنسرتهای موسیقی پاپ در چند سال گذشته بزرگترین کمک به هنرمندان این عرصه بوده است؟